Fekete-fehér képek színezése

007Nemrég az egyik fórumon szóba jött a régi, fekete-fehér képek színezésének témája. Évente pár alkalommal előjön a kérdés, hogyan lehet olyanra megcsinálni ezeket a képeket, mintha most készültek volna. Valamikor régen készítettem egy ilyen útmutatót, de a korábbi szerverről költözéskor elkeveredett, azóta sem fogtam hozzá összerakni újra. Most az aktualitás miatt kerestem egyet a neten, ami hasonlít a sajátomra és lefordítottam.

Az útmutató az Adobe PhotoShop program használatát és annak minimális szintű ismeretét feltételezi, de ezt a minimális tudást a program 30-napos próbaverziójának beszerzése után nagyon hamar meg lehet szerezni.

Mivel nekem angol nyelvű verzió van telepítve, ezeket a kifejezéseket ismerem és használom az útmutatóban.

A magyar szöveg egyszerű fordítása az eredetinek, de mivel ugyanezt magyarul szintén meg lehetett volna írni saját kútfőből, s nem is sajátként hivatkozom rá, a forrás megjelölésén túl nem tartom relevánsnak a szerzőséget.

__________________

Fekete-fehér fényképek színezése
(Angol nyelvű eredeti: http://www.worth1000.com/tutorials/161018/tutorial)

A jelen útmutató alapján képes leszel ezt…

001

… ilyenné alakítani:

002

A jó eredmény kulcsa a szép, tiszta forrás. Minél tisztább és nagyobb felbontású a forrásként szolgáló kép, annál könnyebb lesz vele dolgozni és annál szebb lesz a végeredmény is. Különösen kerüljük a túlexponált, nagy fehérre égett területeket tartalmazó képeket, mivel ezek sosem fognak úgy kinézni a munka végén, ahogy elvárnánk. Az én eredetim XXXX × XXXX pixel felbontású volt.

Ennek a módszernek az az előnye, hogy a beállítási rétegeket (adjustment layers) használjuk, vagyis bármikor a munka során újra képesek vagyunk megváltoztatni a beállításaikat, módosítani a színeket, amíg csak teljesen elégedettek nem leszünk velük. A módszer közvetlenül a beállítási rétegeken alkalmazza a rétegmaszkokat (layer masks), vagyis lehetségessé válik a kijelölések széleinek akár folyamatos finomítása is.

Ne felejtsük el gyakran menteni a munkánkat! A színezés hosszú időt vehet igénybe, nagyon érzékenyen érintene, ha egy csomó munkánk kárba veszne.

Csapjunk is bele!

Az első dolog, amit a fényképpel tennünk kell, a tisztítás. A port, a foltokat, a karcolásokat, az elszíneződéseket tüntessük el, mielőtt bármi érdeminek nekilátnánk!

Használjuk a klón eszközt (clone brush) a hibák kijavításához, néha a gyógyító eszköz (healing brush) is hasznos lehet, ha túlexponált részekre kell textúrát varázsolnunk. A helytelen árnyalatok a szintek (levels) módosítása révén fognak eltűnni. Nem muszáj mindezt elvégezni, de a végső eredmény jobb lesz, ha megcsináljuk ezeket a dolgokat. Ha a szintekkel nincs nagy gyakorlatunk, jelenthet némi nehézséget ez, de ha már tudjuk, mit lehet tenni velük, az egész csak pár másodperc.

A színezés során a szintek különösen nagy jelentőséget kapnak. A szintek beállítást az Image → Adjustments → Levels útvonalon érjük el.

Az én képem eredeti szintek beállításai így néztek ki:

003

Látjuk azokat az alacsony területeket a „hegy” jobb oldalán? A két szélső csúszka (amik a sötét és világos területeket jelentik) jobbra és balra, a hegy csúcsa felé tolásával sokkal jobb értékeloszlást érhetünk el. Így néz ki a beállítás, mielőtt az OK-ra klikkelünk:

004

És ilyen a kép a szintek beállítása előtt és azután:

005

Használhatjuk az auto levels parancsot is, de az nem a kívánt hatást fogja eredményezni. A szintek kézi beállítása során nyomon követhetjük, úgy alakul-e a kép a csúszka tologatása révén, ahogy szeretnénk. Nem kell ugyanoda helyezni a csúszkákat, ahová én tettem őket, próbáljunk ki különböző beállításokat, amíg úgy néz ki a kép, ahogy nekünk megfelel! A középső csúszka a közepes árnyalatokhoz tartozik, amin szükség szerint szintén módosíthatunk.

Miután mindez megvan, menjünk az Image → Mode → CMYK Color parancsra! EZ NAGYON FONTOS! Az egész módszer nem fog működni, ha ezt nem tesszük meg, úgyhogy ne feledkezzünk el róla!

Most, hogy a képünket megtisztítottuk, ideje elkezdeni dolgozni! Az első tennivaló egy terület kiválasztása, amit ki szeretnénk színezni. Válasszunk egyet (haj, bőr, háttér, stb.), nem számít, milyen sorrendben színezünk, idővel a kép minden részletéhez el fogunk jutni. Az útmutató lényegének kedvéért én a bőrrel kezdek.

Valamelyik kiválasztó eszközzel (én a sokszög lasszót használom), jelöljük ki a képen azokat a részeket, ahol a modell bőre látható, ügyelve arra, hogy a szeme és a szája ki legyen hagyva! Próbáljunk viszonylag pontosak lenni, de nem probléma, ha nem vagyunk hajszálpontosak, mivel a szélek később is gyorsan módosíthatók.

A kijelölésünk nagyjából így kell, hogy kinézzen:

006

Most lépjünk bele a gyorsmaszk módba (ehhez kattintsunk az eszköztár alján látható világos-karika-a-sötét-területen ikonra, vagy nyomjuk meg a q billentyűt). Ez a ki nem jelölt területeket rószaszínnel fogja mutatni, a színpalettánk pedig fekete-fehérre változik. Így a maszk módosítható, mint bármelyik másik maszk (ha fehérrel festünk, az láthatóságot eredményez, ha feketével, az fedést, láthatatlanságot fog jelenteni). Az első teendő az, hogy a durva széleket finomítjuk egy kicsit, alkalmazunk egy életlenítést (Gaussian blur) a gyorsmaszkon (általában 5 pixelnyi elég, de lehet próbálkozni a beállítással). Esetleg bizonyos területeket szükséges tovább életleníteni, ahol két rész érintkezik, részben átfedésben van egymással, mint például a haj és a fejbőr határa, itt az éles vonal helyett inkább átmenetre van szükség. Ezután nézzük végig a képet, hogy a szélek rendben vannak-e, ahol kell, az ecsettel módosítsunk! (Az egyetlen dolog, aminek nem kell rózsaszínnek lennie a maszkolás során, az a bőr, minden mást rózsaszínnek kell fednie.)

A dolgok jelen állása szerint így kell kinéznie a képnek:

007

Nyomjuk meg ismét a q-t, aminek eredményeként a rózsaszín gyorsmaszk helyett ismét a kijelölést látjuk. Hasznos lehet ezt a kijelölést egy csatornaként (channel) elmenteni, ha esetleg bármi miatt később szükség lenne még rá. A kijelölést hagyjuk meg!

Akkor a színezés…

Most, hogy a képünkön a modell bőre ki van jelölve, és CMYK módban vagyunk (ugye CMYK módban vagyunk?), jöhet a színezés.

Bizonyosodjunk meg afelől, hogy egyedül a kép rétege van kijelölve és a kijelölésünk még mindig aktív, majd menjünk a Layer → New Adjustment Layer → Curves parancsra! Adjunk nevet az új beállítási rétegnek, mondjuk, „Bőr”, és kattintsunk a “group with previous” (hozzárendelés az előzőhöz) beállításra. Ez feldobja a görbék (Curves) ablakot és hozzáad egy réteget a rétegpalettához. Így:

008

Itt kezdődik a varázslás. Ahogy korábban szó volt róla, mivel ez egy beállítási réteg, bármikor visszamehetünk hozzá és módosíthatjuk a beállításait, ha duplán kattintunk a beállítási réteg ikonján a rétegpalettán. A görbék rétegnél a fekete-fehér pici ikon a maszkunk, amit szintén akármikor tudunk módosítani egy kattintást követően.

A színgörbék egyenkénti módosítása útján fogunk színeket adni a kiválasztott területekhez. Megjegyezhetjük, hogy a görbék módosítása során milyen színeket milyen értékekkel tudtunk elérni, vagy minden alkalommal egyedileg is próbálkozhatunk a szín létrehozásával. A görbe felfelé és balra húzásával az adott színből több kerül hozzáadásra, míg a lefelé és jobbra tolással elveszünk a színből. A görbékhez pontokat is hozzáadhatunk, ezáltal a fényesebb, vagy sötétebb területeket külön is módosíthatjuk. A jelen útmutató az egyszerűségre törekszik, így ezt nem mutatja be.

Így néztek ki a bőrszínt beállító görbék a próbálkozások után:

009

Beállíthatjuk a fekete szinteket is ugyanezzel a módszerrel, ha az árnyékokat sötétebbre szeretnénk, a kombinált CMYK görbe pedig a teljes tartomány fényeit és sötét részeit érinti.

Kattintsunk az OK-ra, ami után a képünknek így kell kinéznie:

010

Innentől egyértelmű a feladat, minden színezendő területtel ugyanezeket kell végigcsinálnunk (értelemszerűen más görbékkel).

Menjünk végig ezeken gyorsan!

A következő nálam a háttér. Ugyanaz a feladat: kijelölés, gyorsmaszk, életlenítés, javítások, tényleges maszk létrehozása.

Újra menjünk a Layers → New Adjustment Layer → Curves parancsra! Megint felugrik a görbék (curves) ablak. Itt én egy kék hátteret szerettem volna létrehozni, ezért a cyan-t feljebb emeltem, a magentából elvettem, ahogy a sárgából is. Mivel világosítani szerettem volna a teljes területet, a kombinált CMYK görbét egy kicsit lejjebb húztam. Bár többpontos görbéket használtam, azért egyszerűségre törekedtem.

Ilyenek lettek a görbék:

011

Ez pedig az eredmény:

012

A következő lépés a haj. A feladat az újabb beállítási réteg létrehozása maszkkal. Mivel a barna haj passzol leginkább a modellhez, ilyet kívántam csinálni. A görbéknél a magentát és a sárgát megemeltem, kicsit babráltam a cyan-nal és a kombinált görbével, valamint a feketét egy kicsit feljebb húztam. Nincs állandó mintám a színekhez, addig próbálkozom, amíg végül jól néz ki az adott szín. Ne feledjük, bármikor visszatérhetünk és módosíthatjuk az eddigi beállítást!

A haj színezésénél fontos, hogy amennyiben a haj és a fejbőr egyaránt látszik adott területen, különböző ecseteket használva próbáljuk meg elkerülni azt, hogy a színek egymást fedjék, inkább átmeneteket képezzünk! Ehhez hol a maszkon kell a szürke árnyalatait használnunk, hol életleníteni kell egy-egy részt, általános megoldást nem lehet adni erre a helyzetre, próbálkozni kell.

A szemöldöknél is figyelnünk kell. Ha fekete szemöldök kell a képre, a bőrszínt rá lehet festeni, minden más színű szemöldök esetén a haj színét alkalmazzuk és bizonyosodjunk meg afelől, hogy a bőrszínnel nem fedik egymást.

Közeledünk a végéhez:

013

Az eddig alkalmazott módszerrel színezzük ki a többi területet is! A lényeg: minden színhez újabb maszkot és beállítási réteget kell készíteni a rétegpalettán.

A szemek: a szemfehérje sosem csillog élettelenül és sosem teljesen fehér, nézegessünk mintákat és annak megfelelően vigyünk bele pirosat, sárgát!

Száj: megtehetjük, hogy a női modellek ajkaira rúzst teszünk, de el is hagyhatjuk azt. Ha a modell fogai látszanak, ugyanaz a helyzet, mint a szemeknél, ne hagyjuk színezetlenül, tegyünk rá egy halvány krémszínt.

Ruházat: A jelen képen egy fekete ruha szerepel, úgyhogy a fekete árnyalatot felerősítettem egy kicsit, hogy a szürke részek eltűnjenek. Rendszerint működik, hogy a ruházatnál a feketét felerősítjük, így a ruházat árnyékosabb részei a színes képen is hangsúlyosabbak lesznek.

Az ékszerek: Ahelyett, hogy színezetlenül hagytam volna a kitűzőt, adtam neki egy csekély kék árnyalatot, feljebb húztam a fekete görbéjét, így életszerűbbnek, többdimenziósnak látszik.

Már tényleg majdnem teljesen készen vagyunk:

014

Valami azonban még van.

Ennél a konkrét képnél én hozzáadtam még két további réteget a képhez, és az eredeti fölé helyeztem el őket. Átfedés (overlay) módba állítottam a réteget és az orcákra, az orr hegyére és a homlokra ráfestettem egy kicsit rózsaszínnel/vörössel, aztán a réteg átlátszatlanságát addig csökkentettem, amíg megfelelően nem nézett ki. Az ajkakat is kicsit csillogóbbá tettem egy pici fehér ráfestéssel.

A végső rétegek így néznek ki:

015

Az eredeti kép a legalsó réteg, azon van a két további, ráfestést tartalmazó réteg, felettük pedig az egyes színeket meghatározó beállítási rétegek.

Amikor úgy gondoljuk, hogy készen vagyunk, pihenjünk pár órát! Megdöbbentő, mennyit jelenthet ez a pihenő, miután órákig bámultuk a képet és a szemünk hozzászokott a látványához. A pauza után egész más lesz a hatás! Kikérhetjük mások véleményét is a véglegesítés előtt.

És vége…

A végső kép valahogy így kell, hogy kinézzen:

002

Elsőre az egész komplikáltnak tűnhet, pedig nem az. Végletesen leegyszerűsítve annyi a dolog, hogy kiválasztjuk az adott színezendő területet, tologatjuk kicsit a görbéket, majd ezt megismételjük egy másik területtel. Próbálkozunk és hibázunk is, de a .psd fájlban minden javítható később is, ha valami nem tetszik.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: