Alezredes-hadbíró 1931M társasági zubbonya

hb02th Az igazságügyi gyűjteményem nemrég egy újabb darabbal gyarapodott, aminek nagyon örültem. Immár van Horthy hadbírói nagytársasági és kistársasági atillám is, ráadásul nem is alacsony rendfokozattal.
Az atilla egy friss németországi aukciós oldal szerényebb árverésen volt meghirdetve, teljesen véletlenül szereztem róla tudomást. Akkor még egy pár aranyszínű tisztviselői rozetta volt a gallérján. Miután megtaláltam, alaposan megnéztem a feltöltött képeket. Mivel a kabát – bár voltak vele kapcsolatban gyanús körülmények (a zsinórok különböző színe, a mellzsinórok ferde, a teljes kabáton áthatoló felvarrása, a rozetta az aranyparkettán) – a fényképek alapján akár alapvetően jónak is tűnhetett, ráadásul a gallér bársonyának színe kellemesen ismerősnek hatott, kockáztattam, tettem rá egy licitet. Egyedüli érdeklődőként én nyertem meg.

hb00thMiután kifizettem, és a posta áldozatos munkájának eredményeképpen hozzám került, végre megvizsgálhattam. “Élőben” szebb volt, mint a fotókon: gyönyörű aranyszínű parketta, hibátlan fésűsszövet kabát, meggyvörös beszövésű zsinórzat, meg az a bizonyos színű bársony gallérdísz, ami mindig megdobogtatja a szívemet. A fegyvernemi színt nem volt nehéz belőni, csak össze kellett hasonlítani a gallérokat a nagytársasági atilláméval. A két anyag színe teljes mértékben megegyezett, buzérvörös volt mindkettő, tehát megnyugodhattam, hogy egy hadbírói kabátot vásároltam meg.

A kabátot megnéztük egy szakértő barátommal is, a rozettán kívül ő is jónak találta, a kabát és a bélés anyaga, a szabás, az alkatrészek minősége, a varrások kora megfelelő volt. Az nyilvánvaló volt, hogy nem a rozetta való rá. Nekem volt két pár törzstiszti csillagom, a barátom pedig felajánlotta, hogy leveszi a rozettákat és felvarrja a csillagokat. Így is lett. Miután végzett, elmondta, hogy az igényes munkához le kellett fejtenie a gallér hátulját, így láthatóvá vált, hogy a rozetták nyilvánvalóan viszonylag frissen lettek rávarrva a gallérra, ráadásul megtalálta az eredeti csillagok cérnamaradványait is, amiből kiderült, hogy eredetileg három pár csillag volt az aranyparkettán, vagyis ezredes volt a korábbi tulajdonosa.

Sajnos, az eredeti állapotot nem tudtuk visszaállítani, mert nem volt még egy pár ugyanolyan csillagom, így lett alezredesi az atilla.

hb01
A kisatilla gallérja jelenleg

A vállzsinórok, a három kitüntetéstartó csukor és a sematizmusok alapján három emberé lehetett, akik közül egy sokkal valószínűbb a másik kettőnél, de sajnos a rendelkezésre álló információ nem elég az egyértelmű kizáráshoz, nem tudunk biztosra menni.

Ami érdekes a ruhadarabbal kapcsolatban, az az, hogy a mellen lévő zsinórok teljesen máshogy oxidálódtak, mint a kézelőn és a vállon találhatók, ráadásul nyilvánvalóan utólag (de a ’40-es években) úgy lettek rávarrva az előoldalra, hogy átvarrták őket egészen a kabát belsejéig, belül látszik a cérna. Mintha valami falusi szabó csinálta volna, ráadásul meglehetősen csálé lett az egész. Mivel hatalmas meló lenne lefejteni mindet, kibontani a bélést, majd egyenesen visszavarrni a zsinórokat és visszaállítani az eredeti állapotot, egyelőre marad így.

2000000012872 2 2000000012872 3 2000000012872 4 2000000012872 5
2000000012872 12 2000000012872 7 2000000012872 14
Így nézett ki a hozzám kerülésekor a kabát

Vélemény, hozzászólás?

